In anul 2008 a trebuie sa renovez complet un apartament. Era a doua renovare din viata mea. Stiam ca alegere tamplariei este importanta si ca nu imi voi putea permite o alegere gresita. Tocmai descoperisem ca exista producatori diferiti de feronerie. Mi-am dorit sa folosesc feronerie Roto. Stiam atunci ca profilele PVC bune pot fi Veka si Rehau. Nu cunosteam prea multe marci. Mai auzisem de Gealan.
Am contactat mai multi montatori si am luat decizia. Solutia era un profil PVC Veka, feronerie Roto. Nu mai stiu ce sticla am cumparat. Era oricum ceva cu Argon. Am semnat comanda si a venit echipa pentru masuratori. Totul s-a derulat rapid. Nu am primit intrebari. Eu nu stiam mare lucru in 2008 despre montaj, dimensionare, solbanc, etansarea si termoizolarea tamplariei. Am semnat un contract, am platit un avans si am asteptat.
Intr-o zi m-au sunat, m-au rugat sa achit restul sumei din contract pentru a putea face montajul. Am fost oarecum derutat pentru faptul ca trebuia sa achit lucrearea inainte de a vedea rezultatul final. Eram presat de data finalizarii santierului si am avut senzatia ca nu prea am de ales. Trebuia sa ma mut cat mai repede. S-au miscat repede cu montajul. Au demontat tamplarie veche care insa era pozitionata stramb. Au montat tamplaria noua pe aceeasi pozitie (stramb). Au dat din umeri si au spus ca nu e treaba lor. Am mai constatat ca garniturile de cauciuc fixate pe toc ies mult prea usor. I-am intrebat daca nu pot fi fixate cu un adeziv, cu silicon, ceva. Mi-au explicat ca isi pierd garantia daca fac asta.
Dupa inca doi ani spuma a imbatranit si constat ca iarna patrunde aer intre tamplarie si zid. Acum stiu ce ar fi trebuit sa fac. Un profil de compensare perimetral si o corectare a golurilor dupa demontajul tamplariei vechi si inainte de montajul tamplariei noi.
Nu m-am certat cu firma care a facut montajul. Probabil a fost vina mea. Trebuia sa aleg poate alta echipa mesteri sau un alt montator de tamplarie PVC caruia sa ii pese de lucrare si care sa imi spuna de la inceput ce ar fi trebuit sa fac.
Intamplator, profilul era Veka. Nu stiu ce clasa sau ce gama. Stiu ca am cerut si eu cu mai multe camere, pentru ca asa auzisem ca e mai bine. Poate as fi putut sa optez pentru ceva mai bun tot de la Veka insa nimeni nu mi-a dat aceste detalii. Nici acum nu cred ca producatorul Veka e rau si Rehau e bun. Aveam sanse sa cumpar ceva mai slab decat mi-am dorit chiar daca optam pentru alte marci bune de profile PVC (Rehau, Gealan, Salamander).
Peste cativa ani am ales un cu totul alt montator care a avut decenta de a sta de vorba cu mine suficient pentru a-mi explica in ce consta lucrarea si cu care am luat deciziile in cunostinta de cauza. Am aflat ca fiecare producator ofera clase diferite de calitate. Am aflat ca tocul tamplariei poate fi mult mai bine termoizolat perimetral daca se folosesc profilele de compensare. Am aflat ca in momentul montajului se scot foliile de protectie de pe tocuri pentru ca ulterior desprinderea lor devine extrem de dificila. Am aflat ca pentru montajul corect al unui glaf se foloseste profil cu solbanc.
Astazi am sunat din nou, la acelasi montator cu care am lucrat in 2008. Am sunat la un showroom din Berceni. Am fost curios cum au evoluat, cu ce produse lucreaza si daca ma pot ajuta. Mi-au explicat ce produse folosesc (profile, feronerie, geam). Am solicitat servicii post-garantie pentru reglajul ferestrelor si pentru rezolvarea problemei cu garniturile care tot ies din profil inca din anul 2008. Mi-au spus costul deplasarii si al manoperei cu care am fost de acord fara ezitari. Mi-au cerut insa contractul original din 2008 pe care chiar nu mai stiu daca il mai am prin arhiva de documente. Concluzia a fost ca fara acele hartii (pe care si ei ar trebui sa le aibe in arhiva), nu imi pot oferi serviciul de postgarantie. Este adevarat, ca intre timp, cunoscuta firma de termopane rezista dar nu imi dau seama daca serviciile lor imi sunt de ajutor.
[ articol publicat pe 19.Sep.2016 ]